Over ons...

Voor zover bekend heeft de gemeente Laren al sinds 1714 een openbare school: de zogenaamde 'Meesterschool'. De school was gevestigd in een gebouw dat tegenover café Het Bonte Paard stond.

In 1976 werd er een schoolgebouw gebouwd aan de al bestaande kleuterschool 'Klein Duimpje' aan de Melkweg. In dit nieuwe gebouw was plaats voor een openbare lagere school en de kleuterschool.
In oktober 1977 werd het nieuwe schoolgebouw feestelijk in gebruik genomen, maar waren er nog twee aparte scholen in gehuisvest. Sinds 1979, de invoering van de wet op het basisonderwijs, heet de school: Openbare Basisschool De Ploeg

Openbare Basisschool De Ploeg is centraal gelegen in het prachtige dorp Laren in het Gooi. De omgeving van De Ploeg kenmerkt zich door veel groen. Veel voorzieningen zijn op loopafstand te bereiken. Voorbeelden zijn de "Klaas Bout Sporthal", zwembad "de Biezem", de Bibliotheek, het "Singermuseum", Natuur en Milieu Educatie Centrum "het Spookbos" en de sportvelden.

Het schoolgebouw wordt gekenmerkt door openheid, een mooie lichtinval en een frisse uitstraling. De school wordt goed onderhouden en er wordt zorg gedragen voor een nette, schone en opgeruimde school.

Voor alle kinderen is een eigen kluisje beschikbaar waar de jas en tas in wordt bewaard. De school heeft een eigen schooltuin en er is veel beplanting om het gebouw aanwezig.

De Ploeg is een openbare basisschool. Dit houdt in dat de school geen onderscheid maakt op het gebied van religie of geloofsovertuiging, maar openstaat voor iedereen. De Ploeg heeft ongeveer 200 leerlingen. Het bestuur en de directie streven ernaar het leerlingaantal op dit niveau te houden. Binnen de school is per maart 2010 een peuterspeelzaal genaamd "Ploegmaatjes" gestart. Het gebouw telt 9 leslokalen, een speellokaal voor groep 1 en 2, een ruimte voor BSO De Melkweg en een centrale hal. Tevens zijn er twee grote speelplaatsen waar kinderen met leeftijdsgenootjes kunnen spelen. Deze speelplaatsen zijn beiden voorzien van uitdagende speeltoestellen voor de kinderen en omheind door een veilig hekwerk.

Vanaf 1 november 2011 is er naschoolse opvang in ons gebouw aanwezig genaamd "BSO De Melkweg". Meer informatie vindt u op de website van Montris- BSO DE Melkweg.